CHCEME PRAHU 15 NADCHODOVOU?
Pan místostarosta Frauenterka (ODS) je hotovou studnicí nápadů. Prakticky žádné naštěstí nakonec nezrealizuje, ale na jejich projektování dokáže z veřejných peněz utratit v součtu miliony. Ze současné doby jmenujme třeba bufet u mola, parkoviště místo stromů na hřišti v Bruslařské ulici, parkoviště místo stromů v Kozinově ulici nebo chodníky v Praze 11. A do toho všeho také plánuje nahnat chodce na Patnáctce na nové nadchody, které dokonce označuje za „bezbariérové řešení“.
K původnímu záměru přemostit Hornoměcholupskou ulici u Lidlu a stejným způsobem nahradit přechod mezi Janovskou a Mantovskou si nedávno nechal schválit nápad na mimoúrovňový přechod přes Švehlovu ulici k obchodnímu centru VIVO. Podobně absurdní je nápad překlenout ulici K Horkám u křižovatky s Doupovskou ulicí. Přesto, že zde je bezpečný světelný přechod, na němž dle statistik od roku 2007 nikdy nedošlo ke srážce automobilu s chodcem, objednal si pan Frauenterka studii za 260 tisíc korun, která se bude také touto variantou zabývat.
Myslíme si, že před zadáváním podobných studií a projektů by měla městská část žádat o stanovisko Institut plánování a rozvoje (IPR) a dopravní odborníky z magistrátu, zda jsou takové stavby vůbec potřebné a účelné. Současný trend rozvoje pěší dopravy je totiž úplně opačný: vytvářet úrovňové přechody v místech, kde existují nadchody nebo podchody. Příkladem takové úpravy je například nový přechod na křižovatce Průmyslové ulice a Plk. Mráze nebo úplně čerstvě zřízený přechod na jedné z nejrušnějších pražských křižovatek na Karlově náměstí. Škoda, že se koaliční radní před schvalováním čtveřice nadchodů neporozhlédli ani v jiných městských částech. Například nadchod přes Českobrodskou ulici v Praze 14 nikdo nevyužíval, až byl nakonec odstraněn.
Bohužel, zatím neznáme kritéria, na základě kterých pan místostarosta umísťuje nové nadchody, ani celkové náklady, které hodlá na jejich realizaci vynaložit z rozpočtu městské části. Těžko také říci, jak chce lidi přesvědčit, aby místo stávajících pohodlných přechodů překonávali vozovky po lávkách.