Navrhli jsme, aby prosincové zastupitelstvo udělilo čestné občanství Prahy 15 sochaři a designérovi Antonínu Hepnarovi. V roce 1989 originálně ztvárnil dřevěnou zvoničku, kterou umístil na návrší v Dačické ulici v Horních Měcholupech. Jejím návrhem pomohl uchovat kousek historické paměti na původní ves, která krátce předtím podlehla asanaci. Využil pro ni totiž zvon, odlitý po druhé světové válce, který zdobil kapličku v ohradní zdi zdejšího „zámečku“. Jeho zvonění zůstává ozvukem zmizelých starých Měcholup, zatímco moderní forma zvoničky rezonovala s budováním nové čtvrti. Realizace díla, dokončená v roce 1990, navíc symbolicky překlenula i společenský přelom vyvolaný sametovou revolucí.
Antonín Hepnar se narodil 31. prosince 1932 v Červeném Kostelci. Vystudoval učňovskou školu v Tachově a v roce 1952 završil studia na Střední uměleckoprůmyslové škole na Žižkově u profesora Václava Markupa. Jeho závěrečnou školní prací byla dnes již ikonická lampička „Muchomůrka“. Později se stal legendou mezi českými sochaři pracujícími se dřevem. Od druhé poloviny padesátých let se zabývá soustružením dřeva a jeho formováním pro nejrůznější účely – od užitných předmětů, přes volné umění, svítidla a další interiérové objekty, až po realizace ve veřejném prostoru a restaurování. Pro své technické zkušenosti byl často oslovován k spolupráci architekty. Četné úspěchy získal také jako designér a filmový výtvarník.
K významným počinům Antonína Hepnara patří úprava interiéru kostela v Ledči nad Sázavou (1969), výzdoba Autosalonu Mladá Boleslav (1976), návrhy dřevěných reliéfů a dalších prvků ve vnitřním zařízení hotelu Praha v Dejvicích (1980), výtvarná spolupráce na oscarovém filmu Amadeus (1983) nebo osvětlovadla pro Bratislavu (1988). Za návrh stojací lampy získal v roce 1992 cenu Dobrý design a jeho dřevěná mísa Bosáž byla vybrána do reprezentativní publikace „Český design 1995–2000“. Vystavoval také v zahraničí, například v Bratislavě, Londýně, Lodži, Mnichově, Berlíně či Kolíně nad Rýnem. V září pokřtil knihu o své tvorbě s názvem „Duše soustruženého dřeva“, na níž pracoval několik posledních let.
Comments